Verhaal van Jana
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Persoonlijke gegevens
Naam: Jana
Jouw PlanP Proces
Wat was jouw uitdaging of droom?
Taal aanleren, bijvoorbeeld woorden als ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ aanleren om zelf naar de bakker gaan.
Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Communicatie, Deelnemen aan…, Informatie
Met wie heb je Plan P gebruikt?
Met 5 studenten van de Universiteit van Gent, papa, mama en zus.
Hoe verliep deze samenwerking?
De samenwerking verliep heel vlot. Het contact verliep met mama via mail. Zij bezorgde de studenten heel wat informatie over Jana.
FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN
Gebruikte techniek:
Spinnenweb
Wat was de uitkomst van deze stap:
Er werd van start gegaan met een situatie, namelijk ‘Ik ga naar de bakker.’. Iedereen dacht na over welke moeilijkheden Jana in deze situatie zou kunnen ervaren.
Mama schreef de verschillende aspecten op van het naar de bakker gaan. Van wandelen naar de bakker, in de rij wachten, de mevrouw/meneer aanspreken tot de vraag stellen en betalen. De anderen tekenden dingen die hiermee te maken hadden. We brachten de verschillende aspecten die bij elkaar horen samen door met verschillende kleuren lijnen te trekken tot er een heus spinnenweb ontstond. Eén aspect kwam zowat bij iedereen aan bod: de taal van Jana.
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 2: IDEËEN BEDENKEN
Gebruikte techniek:
Zee van ideeën
Welke ideeën herinner je nog?
Er werd onder meer gedacht aan een app op de tablet of smartphone die de zin ‘Een bruin rond brood alsjeblieft’ voorzegt. Ook het gebruik van pictogrammen of bètaprenten werd meerdere malen aangehaald. Deze zouden Jana (visueel) kunnen helpen onthouden wat ze moet zeggen. Een ander idee dat vaak naar boven kwam, was de toepassing van rollenspellen. Jana zou bijvoorbeeld thuis, op internaat en/of op school kunnen inoefenen wat ze precies moet doen en zeggen wanneer ze naar de bakker gaat. Als laatste werd ook samen meegaan met mama, papa of zus naar de bakker voorgesteld.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 3: IDEE KIEZEN
Gebruikte techniek:
Stipstemmen (met rode en groene duimen), Goed, slecht en opgelet
Welk idee hebben jullie gekozen?
Iedereen was zo enthousiast over de ideeën, dat we besloten ze allemaal te gebruiken en om te vormen tot een concreet stappenplan. Eerst moeten we bèta-prenten zoeken voor ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’. Deze prenten moeten geïntegreerd worden in een gelamineerde zin die Jana kan vasthouden. Dit kan ze thuis en op school in verschillende speelse situaties oefenen. De finale stap is dat Jana met haar ouders naar de bakker gaat. Dit kan gepaard gaan met veel begeleiding die geleidelijk aan afneemt.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 4: IDEE VOORSTELLEN
Gebruikte techniek:
Actieplan
Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?
Al de ideeën werden gebruikt en omgevormd tot een concreet stappenplan.
De bètaprenten voor ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ worden in de vaste, gestructureerde zin in bètaprenten/pictogrammen gevoegd.
Deze wordt gelamineerd zodat Jana deze kan vasthouden.
Deze zin kan ze dan op school, thuis of op internaat oefenen in speelse situaties.
Thuis gaat Jana dan, onder begeleiding van mama, papa of zus naar de bakker.
Deze begeleiding wordt dan geleidelijk aan afgebouwd totdat Jana alleen naar de bakker kan.
Nadien bleek dat het werken met bètaprenten voor ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ ervoor zouden kunnen zorgen dat Jana deze woorden niet meer spontaan zal gebruiken.
Daarom werd de prent voor ‘alsjeblieft’ weggelaten.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Terugblik
Wat vond je van werken met Plan P?
Plan P heeft een mooi resultaat opgebracht. De namiddag zelf verliep heel vlot en plezierig, en het hele proces dat we samen doormaakten, heeft ertoe geleid dat Jana’s participatie een duwtje in de rug gekregen heeft. De ouders en de zus (en Jana zelf natuurlijk) zijn hier heel gelukkig mee, en ook wij hebben veel uit dit leerproces opgestoken.
Wat was een onverwacht gevolg van het gebruik van Plan P?
Het is niet evident om meteen te vragen naar het probleem, de uitdaging van de persoon met de beperking.
Dit voelt niet goed aan en lijkt een open gesprek niet te bevorderen maar schrikt net af.
Een ijsbreker kan een goede aanvulling zijn.
Bijvoorbeeld: elk een voorwerp meebrengen dat iets verteld over jezelf.
[/responsivevoice]