Verhaal van Marlies
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Persoonlijke gegevens
Naam: Marlies
Jouw PlanP Proces
Wat was jouw uitdaging of droom?
Volledig zelfstandig de huishoudelijke taken kunnen uitvoeren. Daarbij wil Marlies graag dat dit vlot verloopt zodat ze nog wat tijd over heeft voor zichzelf.
Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Organiseren, Wonen, Communicatie
Met wie heb je Plan P gebruikt?
Samen met 6 studenten van de Universiteit Gent
Hoe verliep deze samenwerking?
Marlies wilde liever niet alle zes studenten tegelijk in haar huis ontvangen.
Daarnaast wilde ze liever niet dat er foto’s zouden worden getrokken. Dit werd dan ook gerespecteerd.
Daarom werden er foto’s gemaakt van het proces aan de hand van Lego poppen.
[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN
Gebruikte techniek:
5W1H
Wat was de uitkomst van deze stap:
Marlies ondervindt heel wat nadelen op verschillende levensdomeinen door haar NAH (niet-aangeboren hersenletsel).
Zij heeft het moeilijk met het huishouden te structureren en te organiseren. Haar hoofd zit vaak vol, ze vergeet snel dingen en weet niet goed meer hoe ze bepaalde handelingen moet doen.
Ze gaat dan ook zelf op zoek naar oplossingen. Zo kocht er twee boeken die haar kunnen helpen bij het huishouden.
Marlies heeft een persoonlijk assistente die haar helpt. Samen maakten ze een dagschema maar later bleek dit niet te werken. Marlies vergat het schema en vond het dan niet meer terug. Het was ook niet uitgebreid genoeg waardoor ze zelf nog veel stappen moest bedenken.
Marlies is op zoek naar een blijvende oplossing om het huishouden helemaal zelf te kunnen doen.
Hier is een duidelijke verdeling over met haar partner. Marlies doet het huishouden en de partner gaat gaan werken. Haar partner en persoonlijk assistente werden bewust niet betrokken bij Plan P.
[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 2: IDEËEN BEDENKEN
Gebruikte techniek:
Zee van ideeën
Welke ideeën herinner je nog?
De techniek werd wat aangepast. De studenten bedachten op voorhand zelf een aantal ideeën en oplossingen. Deze werden dan aan Marlies voorgesteld.
Daardoor dacht zij verder mee na en konden de voorstellen op haar maat aangepast worden.
Aanvullend hadden we ook nog enkele titels van boeken die nuttig kunnen zijn voor het huishouden, en nog aanvullende informatie kunnen geven.
[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 3: IDEE KIEZEN
Gebruikte techniek:
Goed, slecht en opgelet
Welk idee hebben jullie gekozen?
Marlies duidde aan wat voor haar praktisch haalbaar leek. Dit werden: een weekschema, maandschema en verschillende huishoudchecklijsten.
FASE 4: IDEE VOORSTELLEN
Gebruikte techniek:
Liftgesprek
Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?
Het maandschema en het weekschema worden op eenzelfde manier samengesteld zodat ze overeenkomen. Hierop staat wanneer Marlies tijd maakt voor zichzelf om te ontspannen maar ook wanneer ze bezig zal zijn met het huishouden. De grote lijnen van wat er in het huishouden moet gebeuren staat er ook op, bijvoorbeeld wassen. Deze worden op verschillende plaatsen in huis opgehangen.
Daarnaast zijn er ook de huishoud checklisten. Zo is er een voor elke dag van de week, van maandag tot en met zondag. Daarop staan de taken die op die dag moeten gebeuren. De taken die erop staan zijn ook in verschillende deelstappen opgesplitst. Daardoor kan Marlies na het volbrengen van een taak, deze afvinken.
Er is ook een algemene checklijst die niet afhangt van de dag. Daarop staan de taken die gewoonweg iedere dag moeten gebeuren, zoals afwassen. Marlies kan elke dag een andere checklijst bij zich houden door deze rond haar nek te hangen.
Alle lijsten en schema’s moeten wekelijks opnieuw opgemaakt worden. Dit doet Marlies met haar persoonlijke assistente.
Tijdens deze stap komt er nog een andere uitdaging naar boven, namelijk dat Marlies het moeilijk heeft om gesprekken te voeren met familie of vrienden.
Dit komt door haar problemen met haar geheugen.
Ze weet niet meer waar haar vrienden en familie zoal mee bezig is dus wordt het moeilijk om een gesprek te voeren.
Daarom werd er ook een vriendenboek gemaakt waarin de meest belangrijke kenmerken van haar vrienden en familie in staan.
[/responsivevoice]
Terugblik
Wat vond je van werken met Plan P?
Geeft structuur en kan een praktische manier zijn om werkelijk met problemen aan de slag te gaan, biedt handvatten. Uiteraard is een eigen creatieve inbreng en mind-set belangrijk.
[/responsivevoice]