Skip to content
ActiePlanP

Menu

  • Start
  • Uitleg
    • Uitleg thema’s
  • Alle Verhalen
    • Zoeken op thema
    • Zoeken op woord
  • Deel jouw verhaal
  • Een vraag
organiseren zelfstandig op weg

Verhaal van Maurice


[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]

Persoonlijke gegevens

Naam:Maurice

Jouw PlanP Proces

Wat was jouw uitdaging of droom?

Maurice wou heel graag zijn theoretisch rijbewijs halen.

Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Organiseren, Zelfstandig op weg

Met wie heb je Plan P gebruikt?

Met 2 studenten van Universiteit Gent en begeleidster Amanda.

Hoe verliep deze samenwerking?

De samenwerking verliep heel goed.

 

[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]

FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN

Gebruikte techniek:
Moeten en wensen

Wat was de uitkomst van deze stap:

Uit deze stap bleek dat het hebben van een theoretisch rijbewijs toch ook wel een ‘moetje’ was. Maurice wou graag net als zijn collega’s zijn rijbewijs behalen. Niemand uit zijn omgeving wou hem verplichten om zijn rijbewijs te behalen, het is dus wel echt zijn droom. Maurice oefent niet graag met een puntensysteem, want als hij dan gebuisd is dan vindt hij dat niet leuk om te zien. Maurice moet dus kunnen oefenen zonder puntensysteem. Studeren aan de hand van een DVD werkte niet goed voor hem. Maurice zijn grote wens is om echt een rijbewijs B te behalen. Een brommerrijbewijs is voor hem niet voldoende.

 

[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]

FASE 2: IDEËEN BEDENKEN

Gebruikte techniek:
Doorgeef idee

Welke ideeën herinner je nog? Door telkens door te geven kwamen er meer en meer creatieve ideeën naar voor. Dat was tof, want zo hadden we een heleboel ideeën om mee aan de slag te gaan.

 

[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]

FASE 3: IDEE KIEZEN

Gebruikte techniek:
Ik geef punten

Welk idee hebben jullie gekozen?

Er bleven na deze stap nog steeds 5 verschillende ideeën over.

● Verkeersregels leren aan de hand van kaartjes (en eventueel oefenen op het toilet)

● Fotograferen van verkeerssituaties op straat en deze gebruiken om te studeren

● Een verkeersspel spelen

● Toegankelijk theorieboek voor mensen met een verstandelijke beperking.

● Oefenen in het verkeer door als passagier mee te rijden

Uiteindelijk werd gekozen om verder te gaan met het idee van de kaartjes en het theorieboek.

 

[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]

FASE 4: IDEE VOORSTELLEN

Gebruikte techniek:
Actieplan

Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?

stripp6

M Er werd besloten dat begeleidster Amanda de kaartjes zou maken. Maurice zou dan zelfstandig in zijn theorieboek studeren, ook als het niet echt een toegankelijk boek was. Na elk hoofdstuk helpt begeleidster Amanda hem dan met enkele vraagjes beantwoorden.

 

[/responsivevoice]

[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]

Terugblik

Wat vond je van werken met Plan P?

Maurice was blij dat hij nu ook andere manieren had om te studeren voor zijn rijbewijs. Hij was blij dat hij Plan P gebruikt had om zijn uitdaging aan te pakken. Nu kon hij heel gemotiveerd beginnen met studeren.

 

Zou je Plan P nog eens willen gebruiken in de toekomst?
Ja

Wat kunnen we leren uit dit Plan P traject?

Het is heel belangrijk om te gaan onderzoeken of de uitdaging écht een droom is van de persoon zelf, of dat de droom ontstaat door druk uit de omgeving.

Als je goed brainstormt, krijg je véél ideeën! Je hoeft niet 1 idee te kiezen, je kan er gerust een paar uitvoeren. Zo heb je meer oplossingen!

[/responsivevoice]

© 2023 ActiePlanP